Kävimme luennon alkuun heti samoja käsitteitä kuin
ensimmäisellä johdanto-kerrallakin, mutta nyt käsitteet saivatkin uuden muodon.
Johtaja on henkilö, joka on asemavallan kautta johtaja. Johtaminen taas ei ole
pelkästään management eikä johtajuus leadership, ne ovat ymmärrettävissä myös
toisella tavalla. Johtaminen on verbi, joka merkitsee jonkin asian tekemistä ja
aikaan saamista – tähän liittyvät myös sanat management ja leadership, jotka kuvaavatkin
sitä tapaa, miten johdetaan. Johtajuus taas on abstrakti ilmiö, jota on vaikea
konkretisoida ja käsitteellistää – se saattaa tarkoittaa jokaiselle ihmiselle hieman
eri asiaa.
Johtaminen sanasta minulle tulee henkilökohtaisesti mieleen yksittäinen
henkilö, joka vetelee naruista asioiden etenemisen vuoksi. Tällä luennolla
nousikin esiin ajatus siitä, että johtajuus on vuorovaikutusta, joka luo
muuttujia ja moninaisuutta. Lisäksi jokainen johtamiskokemus on yksilöllinen.
Johtaminen ei ole samanlaista, jos jokin osa-alue johtamisessa muuttuu –
tilanteen toistaminen ei luo samanlaista johtamista vaan esimerkiksi uudet
johdettavat luovat johtamisen kokemuksesta uudenlaisen. Muun muassa edellä
mainitsemieni asioiden vuoksi johtajuuden teoria ei ole enää yksinkertainen
asia vaan erittäin moninainen ilmiö.
Mistä johtamisteoriat ovat sitten lähtöisin? Johtamistoimintaa
on ollut aina, mutta teoriat siitä ja tutkiminen lähtivät liikkeelle vasta teollisen
vallankumouksen aikana. Tällöin valloille tuli ajatus ”käden ja pään irtautumisesta”
– johto ajattelee ja työntekijät toteuttavat. Alkujaan johtajien työkuva oli
erilainen, he saivat päättää työajasta, tehtävistä, palkasta ja lopulta vielä
siitäkin mihin palkka tullaan käyttämään - näin karkeasti kerrottuna. Kun johtajista
syntyi myös kauppiaita ja vuokrananatajia, työläiset muuttuivat riippuvaisiksi
ylemmistä luokista. Näin oli syntynyt ensimmäiset teoriat, joiden mukaan
johtajaksi synnyttiin.
Noista ajoista on kuitenkin päästy jo pitkälle. Vastakkaista
nykypäivän ajattelun kanssa on esimerkiksi se, että ennen ajateltiin johtajien
olevan niitä, joilla on tieto ja valta. Nykypäivänä johtaja ei ole enää se,
joka tietää kaikesta kaiken, vaan tietotaito on jakaantunut myös työntekijöille.
Johtajaksi ei siis vain synnytä, kuten aiemmin ajateltiin.
Luennolla käytiin läpi vanha tutkimus tuottavuuden parantamisesta.
Tuloksena oli jo tuolloin se, että huomion antaminen parantaa tuottavuutta. Lähdin
miettimään tätä tarkemmin itsekseni ja totesin, että tämä pätee täysin vielä
tänäkin päivänä. Ennen ihmiset olivat riippuvaisempia johdosta, mutta vaikka
tänä päivänä työteko on itsenäistynyt paljon, huomion antamisen merkitys on
jopa saattanut kasvaa. Töiden automatisoituminen on luonut työaloille ja
työntekijöille epävarmuutta yhä enemmän, mutta johdon antama huomio voi vähentää
arvottomuuden ja epävarmuuden tunteita. Työntekijöiden hyvinvointi ja tuottavuus
ovat siis kiinni myös johtajasta. Tämä on mielestäni tärkeää muistaa johtotehtävissä.
Jos vien tämän kasvatusalan puolelle ja mietin, miten se siellä näkyisi, niin
huomaan heti huomion antamisen tärkeyden. Lapset usein tarvitsevat kannustusta,
huomiota ja palautetta työstään. Jos luokanopettaja tai lastentarhanopettaja
toimii kaukana lapsista antaen viileän ja etäisen kuvan, miten toimintakaan voi
olla hyvää ja myönteistä. Kun taas opettajan tullessa läsnäolevaksi henkilöksi
ja antamalla huomiota, pystyy vaikuttamaan asenteisiin ja toimiin aivan eri
tavalla.
Luennolta minulle jäi mieleen myös kysymys siitä, että voiko
ihmistä edes johtaa. Ajattelin heti, että ei ihmistä välttämättä pysty
johtamaan lainkaan. Jos ihminen ei halua, että häntä johdetaan ja hän on
vastahakoinen, pystyykö häntä muka johtamaan? Ei se ainakaan helppoa ole. Johdettavan
asenne on siis keskiössä, kaikki eivät vain antaudu johdettavaksi ja tämä vaikeuttaa
hyvänkin johtajan toimintaa. Luulen, että tällaiset ihmiset, jotka eivät halua johdettaviksi,
päätyvät työskentelemään omiin yrityksiinsä tai sitten heidän työpaikkansa
saattavat vaikeuksien takia muuttua useasti. En halua kuitenkaan yleistää,
kyllä jotkut toimivat suurissakin yrityksissä työntekijöinä, vaikkei
johdettavana haluaisikaan olla. Toivoisin kuitenkin itse mahdollisena tulevana
johtajana, että minulle annettaisiin mahdollisuus olla hyvä johtaja, enkä
haluaisi kaikkea energiaani käyttää ihmiseen, joka nikottelee vain
auktoriteettiongelmien vuoksi. Onko se työntekijän tai johtajankaan etu, että
työntekijällä ei riitä kunnioitusta johtajaa kohtaan? Pystyykö johtaja
mitenkään tuomaan parasta potentiaaliaan esille, jos johdettava ei ole lainkaan
vastaanottavainen?
-Elina
Lähteet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti