keskiviikko 31. lokakuuta 2018

Yksilöiden, tiimien ja konfliktien johtaminen


Käsittelimme yksilöiden johtamista jo ensimmäisellä luennolla. Aiheena se on kuitenkin sen verran laaja, että kerrottavaa löytyi vielä toisellekin kerralle. Luennon aihe ei kuitenkaan käsitellyt pelkästään yksilöiden johtamista vaan lisäksi kävimme läpi tiimien ja ryhmien johtamista sekä konfliktitilanteita. Toisaalta luennon aihe oli mielestäni helposti lähestyttävä, sillä osa asioista oli maalaisjärjellä ajateltavissa. Toisaalta taas käsitteistöä ja mietinnän aiheita tuli niin paljon, että niiden jäsenteleminen on edelleen päässäni vaiheessa. Luulen ajatusteni kuitenkin selviävän oppimateriaalia läpikäydessäni.

Aloitimme luennon käymällä läpi johtamisen dimensioita. Niitä on yhteensä kolme, jotka ovat: ihmisiin keskittyminen (vuorovaikutus korostuu), tehtäviin keskittyminen (tehtäväkeskeisyys korostuu) sekä tilanteen huomioiminen (johtajuuden esiintyminen esim. tietyssä tilanteessa). Johtajuus on kuitenkin kyky sopeutua ja olla joustava eri tilanteissa ja konteksteissa (kontingenssiteoria). Alla luennolta hyvin mieleen jäänyt ja erittäin havainnollistava kuva johtamisen tyyleistä, joissa näkyvät hyvin ainakin ensimmäiset kaksi johtamisen dimensiota.


Impoverished Management à antaa mennä johtamistyyli (ei huomiota ihmisiin eikä tuotokseen)

Country Club Management à kahvikutsut johtamistyyli (huomio täysin ihmisissä)

Middle-of-the-Road Managemet à kultainen keskitie (50/50 huomio ihmisiin ja tuotoksiin)

Authority-Compliance Management à tuotantokeskeinen johtamistyyli (huomio tuotoksessa, ei ihmisissä)

Team Management à ns. Jackpot johtamistyyli, tiimijohtaminen (huomio niin ihmisissä kuin tuotoksessa)


Vaikka yllä olevassa kuviossa näkyykin vain johtamisen kaksi dimensiota, mielestäni mainitsemani kolmas dimensio eli tilanteen huomioiminen kuuluu johtajuuteen yhtä lailla. Johtajuutta on erilaista aina kontekstista ja tilanteesta riippuen, joten mitään tiettyä mallia ei sen suhteen ole mielekästä eikä mahdollistakaan muodostaa. Se tulee kuitenkin tiedostaa, jos itse päätyy johtotehtäviin.

Yksilöiden johtamisesta kävimme läpi sense-making käsitteen sekä johtamisen liittyvää psykologista puolta. Minulla ei ollut käsitteestä sense-making minkäänlaista etukäteistietoa, joten asia tuli minulle uutena. Käytännössä käsitteen sisältö ei ole uutta vaan maalaisjärjellä ajateltuna johtajuuteen hyvinkin voimakkaasti liittyvää. Sense-making (make sense) tarkoittaa sitä, että yritämme tulkita ja ymmärtää tilanteita, käyttää havainnointia hyväksi saadaksemme tietää mitä oikein tapahtuu ja mitä on meneillään. Sense-making:iin sisältyy tulkitsemisen herkkyys, mittasuhteiden luominen sekä johtajan taito viedä asiat oikeille urille ilman liioittelua, antamalla samalla merkityksen toiminnalle. Tulkitseminen (sense-making) ei kuitenkaan ole aivan ongelmatonta johtamisessa, vaan siihen sisältyy mahdollisia virheitä. Näitä virheitä ovat esimerkiksi stereotypiat, halo-efektit ja paholaisefekti. Sense-making:iä  pidetäänkin moninaisuuden vuoksi johtajuuden ytimenä.

Yksilöiden johtamiseen ja sense-making -käsitteeseen liittyy myös psykologisia termejä, jotka niiden tunnettavuuden vuoksi käyn vain lyhyesti läpi. Yksilöiden johtamisessa tärkeää on esimerkiksi skeemat, arvot ja identiteetti. Arvot ovat joukko uskomuksia ja tavoitteita, jotka ohjaavat kunkin henkilön omaa toimintaa. Identiteetti taas on ihmisen käsitys itsestään, kuinka hän ymmärtää ja tulkitsee itseään suhteessa toisiin. Skeemojen ajatellaan olevan kognitiivisia malleja, joita käytetään uuden tiedon ymmärtämiseen.  

Lopuksi päädyimme käymään läpi tiimien ja ryhmien johtamista ja näiden mukana tuomaa konfliktien vaaraa. Ryhmiä ja tiimejä on muodostettu kautta aikain, sillä ryhmissä ja tiimeissä on mahdollisuus ratkaista monimutkaisiakin ongelmia yhdessä. Mikä sitten on ryhmän ja tiimin ero? Itse olin ajatellut asian aluksi siten, että tiimi on yhtenäisempi, tiiviimpi ja samoja arvoja sisältävä joukko ihmisiä. Ryhmä taas olisi mielestäni hieman enemmän ”levällään” oleva porukka. Luennolla asiaan tuli kuitenkin selvennystä. Ryhmässä ihmiset toimivat yhteistä päämäärää kohti, mutta jäsenet eivät ole tehneet psykologista sopimusta (mm. vastuun jakaminen ja vastuu lopputuloksesta). Tiimissä taas ihmiset toimivat yhdessä ja heillä on psykologinen sopimus. Kaikilla on siis sama päämäärä ja kaikki ovat vastuussa lopputuloksesta jollain tavalla. Näistä kahdesta tiimi on niin oman ennakkoajatuksieni kuin luennonkin selityksen mukaan se yhtenäisempi ja ammattimaisempi joukko ihmisiä.

Miten sitten tällaista tiimiä pystyy johtamaan? Se on todella haasteellista, silli tiimissä on useita ihmisiä, joilla kaikilla on omat persoonansa ja arvonsa. Luentodioissa olikin minusta tähän sopiva sitaatti:

”Ihminen on sosiaalinen eläin, joka elää omien ja yhteisön arvojensa ‘ristitulessa’. Jokaisen arvojärjestys on erilainen.”

Tiimien johtamisessa johtajalla on siis suuri vastuu onnistumisesta. Huomioitavaa on arvojen ja persoonien lisäksi se, miten toimintaa tulee koordinoida, kuinka tavoite ja suunta tulee määritellä, millaiset ovat tiimin roolit ja vastuut ja mitä konfliktien ratkaisemiseksi on tehtävissä. Jokainen on omanlainen persoonansa ja se vaikuttaa hyvin pitkälti johtajan tekemiin päätöksiin. Kaikkia huomioiva johtaja kohtaa haasteen, kun arvojen yhdistäminen yhteisen päämäärän vuoksi ei olekaan niin yksinkertainen asia. Nämä arvot ja tiimiläisten intressit synnyttävät myös konflikteja, sillä ne eroavat usein paljonkin tiimiläisten kesken. Johtajan ei kuitenkaan kannata pelätä konfliktien syntymistä, sillä ne voivat olla myös hyvä asia. Kunhan konfliktit on mahdollista ratkaista, ne voivat viedä toimintaa eteenpäin esimerkiksi puhdistamalla tiimin ilmapiiriä tai löytämällä uuden suunnan toiminnalle.


-Elina



Lähteet

Karhapää, S. 2018. Johtamisen perusteet. Luentodiat.

Clegg, S., Kornberger, M. & Pitsis, T. 2011. Managing & Organizations - An Introduction to Theory & Practice. Lontoo: Sage Publications

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti