keskiviikko 31. lokakuuta 2018

Miksi opiskella johtamista? - Johdanto johtamisen perusteisiin

Mitä me olemmekaan tulleet opiskelemaan? Tähän kysymykseen ensimmäisen luennon aikana oli tavoitteena saada vastaus. Yleisesti katsottuna olemme tulleet opintojaksolle saadaksemme melko pinnallisen, mutta laajan katsauksen johtamisen perusteisiin. Aikaa on vähän ja asiaa paljon, joten luennot, kuten myös ensimmäinen, tulevat olemaan täynnä asiaa ja sisäistettävää on paljon.

Meidän ryhmämme odottaa kurssilta eritoten sitä, että pystymme yhdistämään saamamme tiedon kasvatuksellisiin tehtäviin. Johtamisen ajatellaan helposti olevan ihmisten johtamista suurissa yrityksissä, joissa johtajat pitävät pukua päällä ja jakelevat toimintaohjeita, niin sanotusti ”pomottavat” muita. Heti alkuun tämä ajatus karisi jo pois, ainakin meidän ryhmämme kohdalla. 

Eikö johtajuutta ole kaikkialla? Meidän tulevissa työpaikoissamme tulemme aluksi johtamaan ainakin lapsia ja saatamme jopa joku päivä olla päiväkodin johtajia tai koulun rehtoreita, kuka tietää. Se millaisia johtajia sitten tulemme olemaan, on meistä itsestämme kiinni ja jopa siitä, mitä saamme tästä kurssista omaan toimintaamme ja omaan johtajuuteemme liitettyä.
Olimme ennen ensimmäistä luentoa saaneet ennakkotehtävän, jossa meitä pyydettiin hakukoneiden avulla etsimään kuvia esim. hakusanoilla leadership, management, johtaminen, johtajuus, organisaatio. Tarkoituksena oli herätellä meitä opintojaksolle osallistujia kurssin teemaan ja saada meidät ajattelemaan. Millaisia kuvia sitten nousi esille, mitä ne saivat meidät ajattelemaan ja miten ne liittyvät opintojaksoon?



Management vs. leadership

Management eli johtaminen on asioihin keskittyvää johtamista. Toisin sanoen autoritaarista johtamista, jonka tarkoituksena on keskittyä asioihin ja johtaja on se, joka päättää miten asiat tehdään. Käsitteenä management on saanut ehkä hieman ikävän kaiun. Se mielletään negatiivisemmaksi tavaksi johtaa, sillä johtaja on työntekijöiden yläpuolella ”pomottamassa”. Näin yksinkertaisesti johtamista ei kuitenkaan voi selittää, sillä eri konteksteissa sanoilla on aina hieman eri kaiku.

Leadership eli johtajuus taas on ihmisten johtamista eli toisin sanoen demokraattista johtamista. Tällöin johtaja huomioi johdettavien ajatukset ja johtamistyyli on keskusteleva. Leadership on saanut käsitteenä management -käsitettä positiivisemman kaiun. Usein johtajuus -käsite luo mielikuvan siitä, että johtaja ei jakele käskyjä vaan vie toimintaa itse eteenpäin osallistuen ja näin ollen työntekijöitä motivoiden.



Organisaatio

Käsite organisaatio oli myös johdantoluennolla isossa osassa. Mielikuvani organisaatiosta on yllä olevan kuvan mukainen ”laatikkomalli”. Organisaatio jakaantuu moneen osaan ja siinä on eri tasoja, joiden mukaan muodostuu myös rooleja työntekijöille. Roolien lisäksi organisaation piirteitä ovat myös säännöt, joiden varaan se rakentuu, tulevaisuusorientoituneisuus sekä tavoitteet. Organisaatio on siitä ihmeellinen asia, että se pysyy vaikka ihmiset siellä muuttuvat. Ihmisiä jää eläkkeelle, uusia ihmisiä palkataan ja silti organisaatio ei missään vaiheessa lopeta toimintaansa.

Yllä läpikäymäni käsitteet olivat minulle entuudestaan tuttuja aiempien kurssien kautta, mutta ehkä niihin on hyvä perehtyä myös syvällisemmin. Nyt, useamman kerran sanojen merkityksen kuulleena, pystyn yhdistämään ne myös omaan elämääni. Olen esimerkiksi törmännyt käsitteeseen management ja leadership aiemmissa kesätöissäni. Pystyn jopa yhdistämään ne samaan työpaikkaan. Ylin esimieheni oli mielestäni johtaja, jonka tavoitteena oli johtaa liiketoimintaa eteenpäin ja tehdä muutoksia organisaatiossa. Läheisin esimieheni taas oli johtaja, joka ohjeisti, näytti esimerkkiä ja osallistui itse toimintaan eli oli niin sanotusti leader. Työpaikkani oli myös organisaatio, jossa jokaisella työntekijällä oli roolinsa ja organisaatiomalli oli paljon yllä olevan kuvan mukainen. Miten sitten voisimme yhdistää nämä käsitteet kasvatusalaan? Työpaikkamme tulee olemaan organisaatio – koulu tai päiväkoti, ja johtaminen tulee olemaan osa työelämää – esimerkiksi itse toimimme lapsille leadereinä.

 Johtaminen on erittäin moninainen käsite ja kävimme siihen liittyviä asioita luennolla paljonkin läpi. Edellä mainittujen käsitteiden lisäksi mieleen jääneitä käsitteitä olivat managerialismi, paradigma sekä digitalisaatio. Digitalisaatio oli näistä käsitteistä itselleni se, joka oli selvin. Digitalisaation avulla organisaation toiminta on mahdollista hajauttaa vaikka ympäri maailmaa. Osa organisaation töistä saatetaan siirtää vaikka maihin, joissa on matalampi palkkataso, mutta kuitenkin taidokkaita työntekijöitä työtehtäviin. Digitalisaatio muuttaa myös johtamista edelleen moninaisemmaksi toimenkuvaksi. Mitä managerialismi ja paradigma sitten mekitsevät johtajuuden kentässä. Se jäi minulle vielä pieneksi kysymysmerkiksi, sillä en ole vielä perehtynyt asiaan tarkemmin. Lyhyesti sanottuna managerialismi takoittaa uskomusta siitä, että johtajilla on tarvittava tieto, joka antaa heille oikeuden ja kyvyn johtaa. Paradigma taas tarkoittaa jonkilaista lähestymistapaa käytäntöön.

Tietoa tuli johdantoluennoksi paljon ja kaikki tieto sai jo tässä vaiheessa ajattelemaan omia ominaisuuksia johtamisen saralla. Tästä on kuitenkin hyvä lähteä eteenpäin ja oppia lisää.

-Elina



Lähteet

Karhapää, S. & Ikonen, M. 2018. Johtamisen perusteet - Managing and Organizations: An Introduction to Theory & Practice. Luentodiat.

Clegg, S., Kornberger, M. & Pitsis, T. 2011. Managing & Organizations - An Introduction to Theory & Practice. Lontoo: Sage Publications

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti