Johtamiseen
tarvitsee kommunikointia ja se on viestintää. Viestintää on erilaista, kuten
virallista tai vapaata, sisäistä tai ulkoista ja tahallista tai tahatonta. Erilaisten
viestintä tapojen avulla pystytään määrittämään kommunikointia. Luennolla avattiin
useita viestinnän tapoja, jotka näkyvät myöhemmin työelämässä. Esimerkiksi
vaikkakin meidän ryhmälaiset aloittavat työt opettajina tulemme johtamaan lapsiryhmiä,
joiden kanssa viestinnän taidot ovat yhtä tärkeitä kuin vaikka suuressa
organisaatiossa. Tulevaisuuden ammatissa koen tarvitsevani erityisen hyvää sisäisen
viestinnän taitoa. Hierarkiarakenteet eivät ole niin selviä päiväkodissa,
jolloin koen oikeanlaisen viestinnän roolin korostuvan. Luennolta jäikin eniten
mieleen sisäisen viestinnän kohdalla mainittu sähköpostiviestintä, jossa
korostettiin välttämään tunneilmaisuja. Juuri kyseisen luennon aikana sain
viestin tulevalta pomoltani, jossa hän ilmaisi hyvinkin tunnepitoisesti innostuksensa.
Jäinkin pohtimaan, voiko olla niin, että joillekin työpaikoille rennompi
viestintä sopii tai se on jopa yleistymässä?
Viestinnän
monimuotoisuuden lisäksi taustalla toimii teorioita. Organizational Behavior
(OB) theory lähtee liikkeelle siitä, että organisaatio monipäinen ja
moniääninen hydra (kreikkal. Mytologia), joka elää vuorovaikutuksessa
ympäristönsä kanssa ja vastaanottaa viestejä myös ympäristöstään. Tämä
herättääkin pohtimaan, miten tätä moniäänistä ja monipäistä joukkoa saa
hallittua.
Jotta johtaminen toimii, tulee kaikkien olla yhteisymmärryksessä. Tämän teorian kohdalla se tarkoittaa sitä, että johto antaa ohjeet, joiden mukaan toimitaan. Kuitenkin tämänkin teorian sisällä on useita erilaisia painotuksia, kuten HR-korostaminen eli ihmisten välisillä suhteilla. Painotuksen tavoitteena on saavuttaa avoin ilmapiiri, luottamus, sitoutuminen ja yhteistyö. Näkisin näiden olevan tavoiteltavia asioita kasvatusalan kentällä viestinnän parissa. Toisinkuin suuryrityksessä, jossa valta-näkökulman korostaminen voisi toimia paremmin. Eli organisaation sisällä erilaisten näkemysten ja tavoitteiden keskeltä valitaan haluttu näkemys organisaatioon. Tämä näkemys on johdon toivoma. Tämän miellän enemmän kaupallisen, kovan bisnessmaailman viestintätavoitteeksi, kuin päiväkodin, jossa pyritään löytämään ratkaisuja erilaisiin tavoitteisiin.
Jotta johtaminen toimii, tulee kaikkien olla yhteisymmärryksessä. Tämän teorian kohdalla se tarkoittaa sitä, että johto antaa ohjeet, joiden mukaan toimitaan. Kuitenkin tämänkin teorian sisällä on useita erilaisia painotuksia, kuten HR-korostaminen eli ihmisten välisillä suhteilla. Painotuksen tavoitteena on saavuttaa avoin ilmapiiri, luottamus, sitoutuminen ja yhteistyö. Näkisin näiden olevan tavoiteltavia asioita kasvatusalan kentällä viestinnän parissa. Toisinkuin suuryrityksessä, jossa valta-näkökulman korostaminen voisi toimia paremmin. Eli organisaation sisällä erilaisten näkemysten ja tavoitteiden keskeltä valitaan haluttu näkemys organisaatioon. Tämä näkemys on johdon toivoma. Tämän miellän enemmän kaupallisen, kovan bisnessmaailman viestintätavoitteeksi, kuin päiväkodin, jossa pyritään löytämään ratkaisuja erilaisiin tavoitteisiin.
Teoriat
sinänsä tuntuvat melko kaukaisena ajatuksena omaan maailmaan, mutta uskon
niiden sisäistämisen lisävään oman viestinnän tasaisuutta ja
merkityksellisyyttä.
Kokonaisuutena luennon osuus viestinnästä tuntui itselle tärkeältä, josta löytyy itselle monta tärkeää tavoitetta omaa työtä ajatellessaan.
Valta
nähdään useimmiten mahdollisuutena ilmaista omaa tahtoa, vaikkeivat muut sitä
haluaisi. Mekaaninen valta on sitä, että voi pakottaa toisen tekemään jotain
vaikkei toinen sitä haluaisi. Positiivinen valta johdattelee toimijoita tekemään
haluttua, jotta toimija itsekin haluaa tehdä kyseisellä tavalla. Näitä kahta
tapaa tarkastellessa mietinkin, tarvitseeko mekaanista valtaa enää nykyään
mihinkään varsinkaan työmaailmassa? Voimmeko käyttää pelkästään alhaalta ylöspäin
hyväksyttyä valtaa vai tarvitsemmeko myös hyväksymätöntä vallan käyttöä eli
dominanssia.
Legitimiteetti
nousi käsitteenä omaksi suosikiksi tältä luennolta. Minusta se tulisi olla
perusoletus valtaa käyttäessä. Esimerkiksi yhteiskunnassa valtaa käyttäessä,
käyttöön tulisi olla yhteisön yhteinen hyväksyntä. Pohtiessani asiaa en keksinyt
yhtäkään hyvää syytä käyttää valtaa ilman yleistä hyväksyntää.
Jos vallan käyttö ei ole perusteltua näkisin sen useammin johtavan vallan mielivaltaiseen käyttöön, jossa sokeutuu omalle tekemiselle eikä lopputulos ole toivottu.
Jos vallan käyttö ei ole perusteltua näkisin sen useammin johtavan vallan mielivaltaiseen käyttöön, jossa sokeutuu omalle tekemiselle eikä lopputulos ole toivottu.
Uskon
positiivisen vallan käytön tuottavan enemmän ja laadukkaampaa pääomaa, jota
jokainen organisaatio tavoittelee.
Jokainen organisaatio tarvitsee valtaa, mutta miten sitä toteuttaa on hyvin erilaista.
-Joanna
Lähteet
Karhapää, S. & Ikonen, M. 2018. Johtamisen perusteet. Luentodiat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti