keskiviikko 5. joulukuuta 2018

Tavoitteet & Ryhmän työskentely


 Ryhmämme jäsenet:

Elina - Olen viidennen vuoden luokanopettajaopiskelija, jolta puuttuu vielä muutama opintopiste opetushallinnon sivuaineesta. Johtamisen perusteet -opintojakso tuntui mielenkiintoiselta ja hyvältä vaihtoehdolta hankkia puuttuvat opintopisteet. Näen, että johtaminen kuuluu koulumaailmaan muutenkin kuin rehtorin työnkuvan kautta, joten tämä opintojakso varmasti auttaa myös tulevassa opettajantyössäni.

Joanna - Olen kolmannen vuoden varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija. Halusin ottaa opetushallinnon sivuaineen, koska koin sen olevan hyödyksi myös varhaiskasvatuksessa. Johtamisen perusteet otin tasapainottamaan sivuaineen kokonaisuutta ja lopulta huomasinkin sen olleen todella hyödyllinen ammattillisen kasvun tukemiseen.

Saara - Opiskelen viimeistä vuotta luokanopettajaksi ja pääosin tämän vuoden opinnot koostuvat gradun kirjoittelusta ja vapaasti valituista opinnoista. Valitsin johtamisen perusteet -opintojakson siksi, että opettajan työ on paljolti mm. johtamista, motivointia ja organisointia. Opettajan tulee esimerkiksi löytää sellainen johtamisen malli ja toimintatavat jotka sopivat kulloisellekin luokalle ja hänelle itselleen. Hyvällä ohjauksella ja luottamuksella saadaan luokka puhaltamaan yhteen hiileen.


 Tavoitteenamme oli:

- tutustua kurssin sisältöön avoimin mielin
- saada yleiskuva siitä, mitä johtaminen ja organisoituminen ovat ja mitä ne pitävät sisällään sekä
  mihin niitä tarvitaan
- tutustua ja ymmärtää ihmisten erilaisia tulkintoja ja käsityksiä johtamisesta, johtamistyöstä, 
  organisoinnista ja organisaatioista
- rakentaa käsityksiä opiskeltavista asioista
- ymmärtää kurssilla esitettyjä asioita jäsentäen ja syventäen niistä kokonaiskuvia
- pyrkiä pohtimaan ja tarkastelemaan asioita eri kanteilta
- oppia arvioimaan omaa oppimista
- ymmärtää ja osata käyttää johtamisen ja organisoinnin peruskäsitteitä
- oppia yhdistämään opetettua asiaa omaan ammatilliseen kasvuun

Mielestämme saavutimme melko hyvin nämä tavoitteet. Kävimme monipuolisesti luennoilla, joiden kautta kurssin sisältö aukesi meille hyvin ja saimme yleiskuvan siitä mitä johtaminen oikeastaan on. Lisäksi luennoilla käydessämme ja oppimispäiväkirjaa kirjoittaessamme pyrimme pohtimaan asioita monilta kanteilta, jonka myötä ymmärryksemme kurssin asioihin vain kasvoi ja pystyimme hahmottamaan mitä johtaminen kasvatusalalla voisi tarkoittaa.


Ryhmämme roolit ja työskentely:

Tunsimme toisemme entuudestaan, sillä olemme kaikki kasvatustieteiden opiskelijoita ja siirtyneet Savonlinnasta Joensuuhun viime kesänä Savonlinnan kampuksen lakkautuksen vuoksi.
Kurssin ensimmäisellä luennolla päätimme muodostaa ryhmän. Sovimme työskentelytavoista ja käytänteistä heti kurssin alussa ja tarpeen vaatiessa tarkensimme niitä kurssin aikana. Tapasimme aina luentojen ohessa, jolloin meidän oli helppo keskustella siitä, missä vaiheessa olemme oppimispäiväkirjan kanssa.  Käytimme viestinnässä apuna myös whatsappia, jonne oli helppo laittaa esimerkiksi mieltä askarruttavia kysymyksiä tarpeen vaatiessa. Emme muodostaneet ryhmällemme tarkkoja rooleja, sillä emme nähneet sitä tarpeelliseksi. Kukaan ei esimerkiksi toiminut niin sanottuna johtajana vaan sovittuamme yhdessä ja hyvässä yhteisymmärryksessä työskentelytavoista ja käytänteistä. Sitouduimme kaikki omiin vastuualueisiimme ja me kaikki toimimme tämän kurssin aikana uusien ideoiden esittäjinä sekä ahkerina työmyyrinä.

Valitsimme oppimispäiväkirjan pohjaksi blogipalvelu bloggerin, sillä se vaikutti meistä selkeimmältä ja helppokäyttöisimmältä. Se oli myös osalle entuudestaan jo hieman tuttu. Blogia kirjoitimme siten, että jokainen vastasi tiettyjen luentojen pohjalta kirjoittamisesta. Kysymysten ja ajatusten jakamiseksi sekä blogin kirjoittamiseksi pidimme (tarvittaessa) jatkuvasti yhteyttä toisiimme. Blogin viimeistelystä kävimme myös keskustelua, jotta sen kaikki tarvittava sisältö löytyisi valmiina sovittuun aikaan mennessä.

Mielestämme ryhmätyöskentelymme onnistui hyvin. Kaikki tekivät omat osa-alueensa sopimamme aikataulun puitteissa, eikä ketään tarvinnut patistella työntekoon. Meidän ryhmässämme onnistui hyvin kaikkien tasa-arvoinen roolitus, emmekä tarvinneet missään vaiheessa johtajaa. Otimme kaikki vastuun omista tehtävistämme ja autoimme toinen toisiamme ongelmien ilmetessä, joka on tärkeä piirre mielestämme onnistuneen ryhmätyön tekemisessä. Toisten, tuntemattomampien ihmisten kanssa ryhmätyön tekeminen olisi voinut olla haastavampaa, kun ei tunne toisen työskentelytapoja lainkaan. Näemme, että onnistuimme juurikin siksi hyvin tässä ryhmätyössä, että tunsimme toisemme etukäteen ja luotimme jokaisen tekevän oman osansa.


- Elina, Joanna & Saara



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti