Tältä luentokerralta haluan ehdottomasti nostaa esille
muutosjohtamisen. Tämä osui hyvin omalle kohdalle tällä hetkellä. Seuraan
harjoittelussani sivusta, muutoksen etenemistä ja kuinka siihen pyritään
vaikuttamaan johtamisella. Eli sosiaalisen innovaation (päiväkotijärjestelmä)
sisällä tarvitaan muutosta, jotta toimintaa saadaan vietyä eteenpäin. Muutoksesta
on tehty virallista lain muodossa, mutta muutoksen tuominen esille kentällä ei
ole vielä alkanut.
Päiväkotijärjestelmän kohdalla voitaisiin puhua elämäkaarimuutoksesta
eli vanha innovaatio on käytetty loppuun ja nyt olisi aika siirtyä uuteen eli
käynnistää uusi prosessi. Tämän järjestelmän kohdalla ei voida aloittaa
uudestaan vaan tarvitaan evoluution tyyppinen muutos. Kehitetään uusia
toimintamalleja, jotta toiminnasta saataisiin kannattavampaa. Tämä muutos on
osaksi dialektinen, koska muutos on tuonut vastakkainasettelua kentälle.
Uusi laki velvoittaa muutokseen ja muutoksen suunnittelusta
vastaa varhaiskasvatuksen ylin johto. Muutoksen toteuttaa kentällä pedagogiset
johtajat. Tässä toimintamallissa syntyy dialektinen muutostyyppi. Muutoksessa
on puututtu organisaation rakenteeseen ( tässä tapauksessa työnimikkeet), joka
on aiheuttanut vastakkainasettelua.
Jotta tämänkaltainen muutos saadaan toimivaksi, tarvitaan
vahvaa muutosjohtamista. Richard Badhamin 5 teesiä muutokseen on hyvä muistaa. Tai
luennolla esitellyt kysymykset muutoksen johtamiseen. Johtaminen on vaikeaa,
ellei työntekijät ole positiivisella ajatuksella mukana. Kysymykset auttavat
edistämään yhteistä etenemistä muutoksessa.
Muutoksen johtaminen vaatii johtajalta suunnitelmallisuutta
ja reflektointia. Johtajan täytyy olla itsevarma ja pystyä selvittämään
odottamattomatkin tilanteet, kuten työntekijöiden tunnereaktiot. Tästä
huolimatta johtajan ei pidä ajatella olevansa yksin keskellä muutoksen tekemistä.
-Joanna
Lähteet
Karhapää, S. 2018. Johtamisen perusteet. Luentodiat.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti