sunnuntai 2. joulukuuta 2018

Yrityksen yhteisvastuu ja globalisaation johtaminen


Heti alkuun voin sanoa, että ainakin itselle mielenkiintoisin ”luento” kerta koko opintojakson aikana. Muiden ajatusmaailmojen avaaminen ja perusteleminen sekä etiikasta keskustelu antaa omalle ajattelulle lisää näkökulmia. Lisäksi oli mielenkiintoista nähdä, millaista roolia etiikka näyttelee eri opiskelijoiden ajatuksissa.

Minun näkökulmasta, tulevaisuuden yrityksillä ei ole muuta mahdollisuutta, kuin perustaa toimintansa vahvan eettisenajattelun pohjalle. Historia on jo meille näyttänyt, kuinka käy jos yritykset menevät eteenpäin ilman eettistä pohjaa. Menneisyyden voitto edellä ajattelu on vaarantanut meidän tulevaisuuden. Siksipä en voinutkaan seminaarisalissa mennä, kuin yhteen kulmaan. Pelkkä voitto edellä vaarantaa etiikan, etiikalla brändäys ei ole kuin päälle liimattua höttöä ja lakiin pohjaaminen ei edistä muuta kuin yritysten siirtymistä maihin, missä laki ei takaa eettisyyden toteutumista.

Kalamalja-työskentelyssä toki saimme kuulla hyviä perusteluja sille, miksi voiton tulisi tulla ennen etiikka ja yritys ei ole yritys, ellei se tee voittoa. Mutta eikö yritys voi tehdä voittoa, vaikka eettisyys näkyisi yrityksessä muutekin kuin imagon kohottamisen kautta. Tarvitseeko voiton olla niin maksimaalinen, että eettinen ajattelu toiminnassa unohtuu? Voiko mikään toiminta olla niin tärkeää, että vain voitolla on merkitystä? Tuntui, että näille kysymyksille ei löytynyt vastausta keskustelun aikana.

Globaalisaatiokin esiintyi useaan otteeseen keskustelussa hyvineen ja huonoineen puolineen. Useasti mietin, että olisiko Suomelle hyväksi keskittyä yrittämään vain omassa maassa ja pystyisimmeko sitä kautta esimerkiksi hidastamaan ilmastonmuutosta. Pyrkisimmekin valmistamaan kaiken tarvittavan täällä, jottei meidän vuoksi rahdit olisi saastuttamassa maailmaa tai valitsisimme kotimaassa ne raaka-aineet, jotka eivät estäisi kestävää kehitystä. Pystyisimmeko Suomen sisällä paremmin varmistamaan, että yritykset olisivat kokonaisvaltaisesti eettisiä, jotta tuotanto ja työntekijätkin saisivat siitä osansa. Brändäyksen kautta yritykset lähinnä ovat eettisiä vain asiakkaiden mielikuvissa.

Kalamalja työskentely oli antoisaa ja antoi paljon ajattelun aihetta. Omaa ajatusmaailmaa se ei muutta ja uskonkin, että tällainen työskentely malli antaa keskustelun avauksia, mutta syvempää pohdiskelua yhdessä se ei ainakaa tällä kertaa tarjonnut hektisyyden vuoksi. 

-Joanna

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti