Heti alkuun voin sanoa, että ainakin itselle mielenkiintoisin
”luento” kerta koko opintojakson aikana. Muiden ajatusmaailmojen avaaminen ja
perusteleminen sekä etiikasta keskustelu antaa omalle ajattelulle lisää näkökulmia.
Lisäksi oli mielenkiintoista nähdä, millaista roolia etiikka näyttelee eri
opiskelijoiden ajatuksissa.
Minun näkökulmasta, tulevaisuuden yrityksillä ei ole muuta
mahdollisuutta, kuin perustaa toimintansa vahvan eettisenajattelun pohjalle.
Historia on jo meille näyttänyt, kuinka käy jos yritykset menevät eteenpäin
ilman eettistä pohjaa. Menneisyyden voitto edellä ajattelu on vaarantanut
meidän tulevaisuuden. Siksipä en voinutkaan seminaarisalissa mennä, kuin yhteen
kulmaan. Pelkkä voitto edellä vaarantaa etiikan, etiikalla brändäys ei ole kuin
päälle liimattua höttöä ja lakiin pohjaaminen ei edistä muuta kuin yritysten
siirtymistä maihin, missä laki ei takaa eettisyyden toteutumista.
Kalamalja-työskentelyssä toki saimme kuulla hyviä perusteluja
sille, miksi voiton tulisi tulla ennen etiikka ja yritys ei ole yritys, ellei
se tee voittoa. Mutta eikö yritys voi tehdä voittoa, vaikka eettisyys näkyisi
yrityksessä muutekin kuin imagon kohottamisen kautta. Tarvitseeko voiton olla
niin maksimaalinen, että eettinen ajattelu toiminnassa unohtuu? Voiko mikään
toiminta olla niin tärkeää, että vain voitolla on merkitystä? Tuntui, että näille kysymyksille ei löytynyt vastausta keskustelun aikana.
Globaalisaatiokin esiintyi useaan otteeseen keskustelussa hyvineen ja huonoineen puolineen. Useasti mietin, että olisiko Suomelle hyväksi keskittyä yrittämään vain omassa maassa ja pystyisimmeko sitä kautta esimerkiksi hidastamaan ilmastonmuutosta. Pyrkisimmekin valmistamaan kaiken tarvittavan täällä, jottei meidän vuoksi rahdit olisi saastuttamassa maailmaa tai valitsisimme kotimaassa ne raaka-aineet, jotka eivät estäisi kestävää kehitystä. Pystyisimmeko Suomen sisällä paremmin varmistamaan, että yritykset olisivat kokonaisvaltaisesti eettisiä, jotta tuotanto ja työntekijätkin saisivat siitä osansa. Brändäyksen kautta yritykset lähinnä ovat eettisiä vain asiakkaiden mielikuvissa.
Kalamalja työskentely oli antoisaa ja antoi paljon ajattelun aihetta. Omaa ajatusmaailmaa se ei muutta ja uskonkin, että tällainen työskentely malli antaa keskustelun avauksia, mutta syvempää pohdiskelua yhdessä se ei ainakaa tällä kertaa tarjonnut hektisyyden vuoksi.
-Joanna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti