Organisaatiokulttuuri oli tavallaan käsitteenä
minulle vieras sillä en ollut aiemmin miettinyt sitä sen tarkemmin. Ymmärsin
kuitenkin, että jokaisella aiemmalla työpaikallani sellainen oli vallinnut
enemmän tai vähemmän. Näin ollen halusinkinkin tutustua aiheeseen lisää.
Organisaatioilla on siis omat johtamis- ja
organisaatiokulttuurinsa, jotka muodostuvat erilaisista näkyvistä ja
näkymättömistä jaetuista asenteista, arvoista, uskomuksista sekä tavoista.
Organisaatiokulttuuri tukee ja ohjaa organisaation toimintaa, tavoitteita ja
tarkoituksia. Jokaisessa organisaatiossa, yrityksessä ja ryhmässä on erilaisia
toimintasääntöjä ja tapoja ajatella ja käyttäytyä. Voinkin todeta, että näinhän
se on ollut omallakin kohdallani niissä työpaikoissa joissa olen ollut. Voidaan myös huomata, että joidenkin orgaisaatioiden toimintakulttuuri on niinkin selkeä ja näkyvä, että sen voi nähdä myös ulkopuolelta. Mielestäni hankaluuksiin voidaan kuintenkin ajautua jos ulospäin annettu kuva toiminnasta ja arvoista on parempi kuin mitä se todellisuudessa on.
Organisaatiokulttuurit voivat muodostua johtajiensa mukaan. Ihanteellisessa tilanteessa johtaja on kannustava ja
valveutunut luoden näiden pohjalta samanlaisen organisaatiokulttuurin johon
alaisten on mielekäs samaistua. Itse ainakin kokisin sopeutuvani paremmin organisaatioon jossa on selkeät tavoitteet sekä luotettava ja kannustava organisaatiokulttuuri. Organisaatiokulttuurin muotoutumiseksi ja
kehittämiseksi tarvitaan kuitenkin myös johdon ja alaisten yhteistyötä. Hyviä
keinoja saada työntekijät mukaan kulttuurin rakentamiseksi ja osalliseksi ovat
esimerkiksi osallistavan toiminnan ja vaikutusmahdollisuuksien tarjoaminen. Näin ollen alaiset tuntevat olevansa osa kulttuuria.
Organisaatiokulttuurin huomioiminen ja sen
asema on tärkeää erityisesti esimiestyössä, muutosten johtamisessa ja
erilaisissa toimenpiteissä kuten suunnittelussa ja kehitysideoinnissa. Organisaatiokulttuurin
haasteita ovat erilaiset muutokset kuten esimerkiksi fuusiot. Fuusioissa voi
tapahtua ihmisille merkityksellisten asioiden menetyksiä, joita ovat
esimerkiksi henkilökohtaiset asiat, sosiaaliset verkostot, tukisysteemit ja
mallit sekä yhteydet johtoon. Monet muutostilanteet tuovat näkyväksi
organisaatiokulttuurin kulttuurisia eroja ja jännitteitä. Muutoshankkeiden
aikana tapahtuu usein virheitä ja niitä voidaan minimoida tuntemalla ja
ymmärtämällä omaa organisaatiokulttuuria. Mitä paremmin tunnet sen mitä teet, sitä paremmin sitä hallitset.
Organisaatiokulttuuri tulee tiedostaa, jotta
sitä voidaan myös kehittää. Kehittämisessä voidaan käyttää apuna esim.
Hofstede-mittausta mikä antaa tietoa siitä kuinka ja miten kulttuuria pystytään
ohjaamaan ja johtamaan haluttuun suuntaan. Mielestäni organisaatiokulttuuri on äärettömän
tärkeää aineetonta pääomaa jonka avulla voidaan tunnistaa ja arvioida niitä
tekijöitä joiden avulla organisaatiota voidaan kehittää.
-Saara
Lähteet
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti