Luennolla pohdittiin millaista on ihmisten johtaminen ja
millaisia erilaisia johtamistyylejä on? Ihmisten johtaminen eli johtajuus on
prosessi jossa ohjataan, kontrolloidaan, motivoidaan ja inspiroidaan
henkilöstöä lähemmäs organisaation tavoitteita.
Kävimme läpi johtamisen tutkimuksen kolmea pääaluetta, jotka
ovat piirreteoria,
johtamiskäyttäytymistä selittävä teoriat ja kontingenssi- eli
tilanneteoriat. Koin ne tärkeäksi ja halusin palauttaa ne mieleemme
kirjoittamalla ne tänne ylös.
Piirreteoria = Millainen on hyvä johtaja? Lähtöisin
1940-1950 luvulta. Tehokkaalla johtajalla oletettiin olevan synnynnäisiä
henkisiä ja fyysisiä taitoja ja ominaisuuksia johtaa. Tutkimuksilla alettiin
etsiä näitä piirteitä ja piirretutkimusta tehdään kuulemma edelleen. Pohdimme
myös sitä miten johtamisajattelu on kehittynyt menneisyydestä nykypäivään. Nykykäsityksen mukaan johtaja tarvitsee
henkilökohtaisten ominaisuuksien lisäksi muitakin edellytyksiä, kuten esim. kokemuksia
ja osaamista. Hyväksi johtajaksi voi kehittyä ja
oppia. Uskon, että jotkut luonteenpiirteet edesauttavat tai vaikeuttavat johtamiskäyttäytymistä, mutta on "lohdullista" tietää, että johtajamisen taitoja voi harjaannuttaa. Se ei ole vain luontainen ominaisuus kuten aiemmin uskottiin. Erilaisia
hyvän johtajan taitoja ovat esimerkiksi kyky mukautua tilanteisiin, avoimuus
sosiaaliselle ympäristölle sekä kyky rakentaa tarvittavia verkostoja.
Tutkijoiden esittämiä hyvän johtajan piirteitä ovat mm. luontainen karisma, luotettavuus
ja yhteistyökykyisyys. Mielestäni esim. opettajalla tulee olla samankaltaisia piirteitä kuin hyvällä johtajalla. Opettajan tulee mukautua tilanteisiin, toimia erilaisten ihmisten kanssa, omata herkkyys havainnoida ja ymmärtää oppilaita ja heidän tunteitaan. Hyvä opettaja kannustaa, motivoi ja ohjaa oppilaita hyviin oppimistuloksiin.
Johtamiskäyttäytymistä selittävät teoriat = Miten pitäisi
johtaa? Johtamiskäyttäytymistä selittävät teoriat olivat tutkittavana 1940- ja
1960 luvuilla. Tarkastelun kohteena on johtajan käyttäytyminen a) johtamisen
erialueilla tai b) erilaisissa johtamistoiminnoissa ja johtamistilanteissa.
Tavoite johtamistyyleissä on työntekijöiden tuottavuuden paraneminen. Johtamistyyleihin on kolme klassista tyyliä:
autoritaarinen eli tehtäväkeskeinen tyyli, demokraattinen eli ihmiskeskeinen
tyyli ja antaa mennä- tyyli. Johtamistyylien kaksi perusulottuvuutta ovat Likertin
(1967) mukaan "huomio ihmisiin" ja "huomio tuotantoon", joissa on kyse erilaisten
painotusten vaikutuksesta tuottavuuteen. Näiden ulottuvuuksien painotus tulisi
mielestäni olla jossain keskellä. Johtamistyyliin vaikuttavat myös johdon
asenteet ja ajattelutavat.
Kontingenssi- eli tilanneteoria =
Mitkä tilannekohtaiset asiat vaikuttavat johtamiseen? Tilanneteoria muotoutui omaksi
lähestymistavakseen 1970- ja 1980- luvuilta ja sen mukaan johtaminen on
tilannesidonnaista toimintaa. Tilannesidonnaisessa johtamisessa hyvän
johtamisen ehtoja ovat työ, työtä tekevät ihmiset ja ryhmän sekä johtajan
välinen suhde. Johtajalla tulisi olla hyvä tilannetaju ja kyky muuttaa
tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä tarvittaessa niin, että tehokkuus kasvaa
sekä kyky muuttaa omaa johtamiskäyttäytymistään tilanteen vaatimalla tavalla.
Johtajia
voidaan tarkastella myös erilaisten johtajakäsitysten valossa.
Luennolla puhuttiin myös karismaattisista
johtajista jotka osaavat rakentaa luottamuksellista ilmapiiriä ja luoda suuria
visioita. Itse koen, että karismalla on suuri merkitys siihen, miten ihminen esim. johtaja vaikuttaa motivoitumiseeni. Liiketoiminnalliset johtajat taas toimivat kriittisesti ja ovat
enemmän tehtävä- kuin ihmisorientoituneita. Muutosjohtajat saavat aikaan
muutoksia ja innovaatioita ja ovat tekemisissä usein abstraktien asioiden esim.
vision kanssa. Johtajien
luokittelu erilaisiin ryhmiin on tarkoituksenmukaista silloin kuin organisaatio
etsii johtajaa tietynlaiseen tehtävään. Johtajilla on erilaisia rooleja erilaisten tilanteiden myötä. Hyvä johtaja osaa mukautua näiden tilanteiden vaatimin tavoin.
-Saara
Lähteet
Clegg, S., Kornberger, M. & Pitsis, T. 2011.
Managing & Organizations - An Introduction to Theory & Practice.
Lontoo: Sage Publications
https://moodle.uef.fi/pluginfile.php/2328842/mod_resource/content/1/Johtajuus%20johtamistyylit%20valmennus%20ja%20motivointi.pdf [Luettu 6.11.2018]
https://moodle.uef.fi/pluginfile.php/2328842/mod_resource/content/1/Johtajuus%20johtamistyylit%20valmennus%20ja%20motivointi.pdf [Luettu 6.11.2018]
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti