tiistai 6. marraskuuta 2018

Johtaminen, valmennus ja motivointi


Luennolla pohdittiin millaista on ihmisten johtaminen ja millaisia erilaisia johtamistyylejä on? Ihmisten johtaminen eli johtajuus on prosessi jossa ohjataan, kontrolloidaan, motivoidaan ja inspiroidaan henkilöstöä lähemmäs organisaation tavoitteita.

Kävimme läpi johtamisen tutkimuksen kolmea pääaluetta, jotka ovat piirreteoria, johtamiskäyttäytymistä selittävä teoriat ja kontingenssi- eli tilanneteoriat.  Koin ne tärkeäksi ja halusin palauttaa ne mieleemme kirjoittamalla ne tänne ylös.

Piirreteoria = Millainen on hyvä johtaja? Lähtöisin 1940-1950 luvulta. Tehokkaalla johtajalla oletettiin olevan synnynnäisiä henkisiä ja fyysisiä taitoja ja ominaisuuksia johtaa. Tutkimuksilla alettiin etsiä näitä piirteitä ja piirretutkimusta tehdään kuulemma edelleen. Pohdimme myös sitä miten johtamisajattelu on kehittynyt menneisyydestä nykypäivään. Nykykäsityksen mukaan johtaja tarvitsee henkilökohtaisten ominaisuuksien lisäksi muitakin edellytyksiä, kuten esim. kokemuksia ja osaamista. Hyväksi johtajaksi voi kehittyä ja oppia. Uskon, että jotkut luonteenpiirteet edesauttavat tai vaikeuttavat johtamiskäyttäytymistä, mutta on "lohdullista" tietää, että johtajamisen taitoja voi harjaannuttaa. Se ei ole vain luontainen ominaisuus kuten aiemmin uskottiin. Erilaisia hyvän johtajan taitoja ovat esimerkiksi kyky mukautua tilanteisiin, avoimuus sosiaaliselle ympäristölle sekä kyky rakentaa tarvittavia verkostoja. Tutkijoiden esittämiä hyvän johtajan piirteitä ovat mm. luontainen karisma, luotettavuus ja yhteistyökykyisyys. Mielestäni esim. opettajalla tulee olla samankaltaisia piirteitä kuin hyvällä johtajalla. Opettajan tulee mukautua tilanteisiin, toimia erilaisten ihmisten kanssa, omata herkkyys havainnoida ja ymmärtää oppilaita ja heidän tunteitaan. Hyvä opettaja kannustaa, motivoi ja ohjaa oppilaita hyviin oppimistuloksiin. 

Johtamiskäyttäytymistä selittävät teoriat = Miten pitäisi johtaa? Johtamiskäyttäytymistä selittävät teoriat olivat tutkittavana 1940- ja 1960 luvuilla. Tarkastelun kohteena on johtajan käyttäytyminen a) johtamisen erialueilla tai b) erilaisissa johtamistoiminnoissa ja johtamistilanteissa. Tavoite johtamistyyleissä on työntekijöiden tuottavuuden paraneminen. Johtamistyyleihin on kolme klassista tyyliä: autoritaarinen eli tehtäväkeskeinen tyyli, demokraattinen eli ihmiskeskeinen tyyli ja antaa mennä- tyyli. Johtamistyylien kaksi perusulottuvuutta ovat Likertin (1967) mukaan "huomio ihmisiin" ja "huomio tuotantoon", joissa on kyse erilaisten painotusten vaikutuksesta tuottavuuteen. Näiden ulottuvuuksien painotus tulisi mielestäni olla jossain keskellä. Johtamistyyliin vaikuttavat myös johdon asenteet ja ajattelutavat.

Kontingenssi- eli tilanneteoria = Mitkä tilannekohtaiset asiat vaikuttavat johtamiseen? Tilanneteoria muotoutui omaksi lähestymistavakseen 1970- ja 1980- luvuilta ja sen mukaan johtaminen on tilannesidonnaista toimintaa. Tilannesidonnaisessa johtamisessa hyvän johtamisen ehtoja ovat työ, työtä tekevät ihmiset ja ryhmän sekä johtajan välinen suhde. Johtajalla tulisi olla hyvä tilannetaju ja kyky muuttaa tilanteeseen vaikuttavia tekijöitä tarvittaessa niin, että tehokkuus kasvaa sekä kyky muuttaa omaa johtamiskäyttäytymistään tilanteen vaatimalla tavalla.

Johtajia voidaan tarkastella myös erilaisten johtajakäsitysten valossa. Luennolla puhuttiin myös karismaattisista johtajista jotka osaavat rakentaa luottamuksellista ilmapiiriä ja luoda suuria visioita. Itse koen, että karismalla on suuri merkitys siihen, miten ihminen esim. johtaja vaikuttaa motivoitumiseeni. Liiketoiminnalliset johtajat taas toimivat kriittisesti ja ovat enemmän tehtävä- kuin ihmisorientoituneita. Muutosjohtajat saavat aikaan muutoksia ja innovaatioita ja ovat tekemisissä usein abstraktien asioiden esim. vision kanssa. Johtajien luokittelu erilaisiin ryhmiin on tarkoituksenmukaista silloin kuin organisaatio etsii johtajaa tietynlaiseen tehtävään. Johtajilla on erilaisia rooleja erilaisten tilanteiden myötä. Hyvä johtaja osaa mukautua näiden tilanteiden vaatimin tavoin. 

-Saara

Lähteet


Clegg, S., Kornberger, M. & Pitsis, T. 2011. Managing & Organizations - An Introduction to Theory & Practice. Lontoo: Sage Publications

https://moodle.uef.fi/pluginfile.php/2328842/mod_resource/content/1/Johtajuus%20johtamistyylit%20valmennus%20ja%20motivointi.pdf [Luettu 6.11.2018]

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti